torsdag den 30. januar 2014

Det der skuespiller halløj?



Som nogle af jer måske ved, så var jeg til optagelsesprøve  på skuespillerskolen i København, her fredag den 24 januar 2014, og da jeg spurgte på bloggens facebook side om i vil høre om min oplevelse, og i var vist ret enige om at det ville i meget gerne, så velkommen ind i den lidt lukkede verden!


I Danmark har vi tre starts ejet skuespillerskoler, en i Aarhus, Odense og København, ved at den er starts ejet betyder at det er staten der betaler for de elever der går på skolerne, hvor private skuespillerskoler kan koste mellem 60-80.000 kroner om året.
Landet ligger sådan at på de tre skoler, kan der hver år blevet optaget 8 elever, altså 24 elever i hele Danmark, der er cirka 800 der søger ind hvert år, 600 piger og 200 drenge. Men i år var vi vist oppe på hele 1300  hvad jeg har hørt, dog er der vist også kun 900 der har søgt ind!

Når man udfylder ansøgning skemaet i november, vælger man også hvilke skoler man søger ind på, man kan vælge alle tre ligeså man kan vælge en. (Jeg har valgt alle tre, da jeg ikke mener man kan være kræsen, ved sådan et valg) Skuespillerskolen i København har valgt at ligge et gebyr, ved at man søger ind hos dem på 500 kroner, og det gebyr er der også selvom optagelsesprøverne forgår i Aarhus.

Personligt læser jeg hos en skuespiller, min dramalærer hedder Danny Thykær og er skide dygtigt, ham læse jeg også hos sidste år jeg søgte ind, og jeg elsker at være ind hos ham! (Han bor og underviser i Kbh) Det er den/de dag(e) på ugen hvor jeg rigtigt kan slappe af, og være mig selv. Eller slappe af og slappe af, men bare kunne være mig selv, uden at skulle tænke over om jeg gør noget forkert.

Jeg håber lidt at det gav et indblik hvordan det er med skuespillerskoler, jeg regner med at lave et indlæg om hvordan det så også er med optagelsesprøver? Hvis det var noget?? :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...